De kirker, der er bygget i århundredets første halvdel,
trækker på arkitekturhistorien på en måde, der gør dem meget genkendelige som kirker,
opført i traditionelle materialer, typisk tegl. Et hovedværk i denne epokes
kirkebyggeri er P.V. Jensen-Klints Grundtvigskirke i København, indviet 1940.
Modernismen var et opgør med denne tradition. Modernisterne
ønskede, at arkitektur skulle være i pagt med samtiden og ikke fortiden.
Modernisterne tog det på sig at skabe et helt nyt æstetisk udtryk ved at
fremhæve en ny tids materialer, først og fremmest jernarmeret beton, der siden
det for alvor blev bragt i anvendelse som bærende element i etagebyggeri i
århundredets begyndelse, havde skabt helt nye konstruktive muligheder. Det var
meget provokerende, fordi mange betragtede – og betragter – beton som et grimt
materiale, der er bedst tjent med at blive skjult bag facader af andre og
kønnere materialer. Modernisterne ville derimod af med det, som de betragtede
som unødvendig pynt og forlorne forsiringer, til fordel for en ærlig
arkitektur, hvor der var overensstemmelse mellem en bygnings indre og ydre.
Arkitekten Carl R. Frederiksen (1915-1974), gav det
modernistiske program fuld skrue, da han tegnede det endelige forlæg for Skt.
Knud Lavard i Lyngby. Den giver mest indtryk af at være en rektangulær
betonkasse i en stil, som undertiden også kaldes brutalisme. I foromtalen inden
åbningen beskrev Kristeligt Dagblad med tydeligt forbehold kirken som ”yderst
moderne”. Den fremtrædende arkitekturhistoriker Harald Langberg mente med mere
udelt begejstring, at kirken ”er et smukt eksempel på den katolske kirkes
fordomsfri indstilling til ny arkitektur.”
Tegning i Lyngby-Tårbæk Kommunes byggesagsarkiv |
Man siger vist ikke for meget, hvis man betegner Skt. Knud
Lavards Kirke som et fremtrædende eksempel på den betydelige afstand, der i det
20. århundredes anden halvdel udvikledes mellem arkitekters opfattelse af god
arkitektur på den ene side og den almindelige danskers smag på den anden.
Hovedlinjen i dansk kirkearkitektur fulgte da også et andet
spor. En af forklaringerne er antagelig, at bygherre som oftest var repræsentant
for netop den almindelige dansker smag: menighedsrådsmedlemmer. I samarbejde
med tidens dygtigste arkitekter skabte de løsninger, der på en anden måde end
den rene modernisme brød afgørende med tidligere tiders kirkebyggerier.
Kirkerne lignede nu meget mere almindeligt institutionsbyggeri, blot i en
væsentlig højere kvalitet. Ofte er det kun et klokketårn, der gør dem
genkendelige som kirker set udefra. Anvendelsen af beton blev ikke opgivet, men
stærkt nedtonet til fordel for tegl. Islev Kirke, tegnet af ægteparret Exner,
er f.eks. et hovedværk i moderne teglstensarkitektur. Kirkerne blev forsynet med
foyer, garderobe, mødelokaler, kontorer til kordegnen og meget mere, så de blev
beboelige for et moderne menigheds-, sogne- og kirkeliv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar